Svar: Spænder i kroppen under måltid
4. august 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det du beskriver lyder ikke umiddelbart farligt, men mere som en reaktion på skemaden. Det kan være, at hun reagerer på konsistensen, det kan også være temperaturen - at maden er lidt for varm eller lidt for kold, eller det kan være smagen. Skemad smager jo meget anderledes end mælk, og nu hvor hun er 6 måneder, får hun måske mere variation, skal have kød, fisk osv. og det er naturligt en ny fornemmelse for hende.
Det er rigtig godt, at I giver hende skorper og grøntsager at gnave på. Grøntsager bør koges, eller det kan være grøntsagsbjælker eller både bagt i ovnen. Hun må også gerne få bløde frugtbåde, som hun kan sutte saften ud af.
Prøv at give hende mad i hånden, når måltidet starter. På den måde kan hun stille og roligt forberedes på, at det nu er spisetid. Hun bliver stimuleret mundmotorisk, der sættes gang i spytsekretionen, og hun vil være mere parat til skemaden, når du så følger efter med den. Måske kan det gøre en forskel hos jer :)
Giv hende også vand at drikke undervejs i måltidet, så hun får lidt væske, det hjælper hende med at bearbejde maden i munden og også synke maden :)
Det kan også tænkes, at hun har fundet ud af, at I reagerer, når hun spænder i kroppen - hun bliver jo mere og mere bevidst, og du skriver, at I bliver lidt bekymrede. Du skal være opmærksom på, at hun registrerer dette og godt kan finde på at gøre det hun gør, for netop at få en reaktion fra jer... Prøv derfor, om du kan aflede hende, når hun begynder på det, f.eks. begynde at sige "mmm mam mam mmm" eller lignende, så hun bliver fokuseret på at sige vellyd fremfor at spænde - og så du fjerner bekymringen:)
Hvis det fortsætter, og du oplever, at hun stopper med at trække vejret, sluger sin mad osv. og det fortsat bekymrer dig, så optag det med din telefon og vis det til jeres læge:)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske